Uitlaat

De uitlaat voert de uitlaatgassen af, geeft tegendruk aan de motor en heeft een geluiddempende functie. Uit welke onderdelen bestaat een uitlaat? Wat zijn de meest voorkomende mankementen en hoe herkent u die? En hoe zit het met onderhoud en reparaties aan uw uitlaat? Kunt u dit zelf doen? Allsecur vertelt u graag meer over de uitlaat.

Onderdelen van de uitlaat

Een uitlaat is uit verschillende onderdelen opgebouwd. Een uitlaatspruitstuk, een eerste en eventueel een tweede demper, een katalysator en een uitlaatpijp. Dieselauto’s hebben ook nog een roetfilter. De uitlaat begint bij cilinders in de motor en loopt enkele meters door tot de uitlaatpijp. Het uitlaatsysteem hangt aan rubbers om trillingen te isoleren. De meeste uitlaten zijn van plaatstaal. Er zijn ook uitlaten van roestvrij staal. Deze gaan langer mee.

Mankementen aan de uitlaat

Een uitlaat is een slijtageonderdeel. Roest is meestal de oorzaak van slijtage. Dit ontstaat vaak bij de demper omdat hier condensvorming optreedt. Door het roesten ontstaan er uiteindelijk gaten in de uitlaat. U kunt het duidelijk horen als dit het geval is. Het kan ook gebeuren dat de rubbers waar de uitlaat aan hangt uitdrogen en scheuren. In dat geval kan de uitlaat afbreken.

Onderhoud en reparatie aan de uitlaat

Onderhoud aan uw uitlaat is niet nodig. Gaten in de uitlaat kunnen vaak nog gelast of met een speciale pasta behandeld worden. Het repareren of vervangen van een uitlaat is specialistisch werk. Hierbij wordt vaak gebruik gemaakt van snijbranders en lasapparatuur en er is een brug bij nodig. Het is daarom verstandig om het aan een monteur over te laten.

Wat kunt u wel zelf doen? Voorzichtig over verkeersdrempels rijden, dan gaat uw uitlaat langer mee. Gaat het toch een keer mis? Dan is het prettig om goed verzekerd te zijn, bijvoorbeeld voor pechhulp. Bij Allsecur zit u goed voor autoverzekeringen met de uittekende dekking tegen een scherpe prijs. De premie berekenen en uw autoverzekering afsluiten doet u eenvoudig online.

45.0.3 FC62