Verkeersregels rotonde

Rotondes zorgen voor minder gevaarlijke situaties en betere doorstroming op verkeerpleinen en kruispunten. Helaas gebeuren er op een rotonde ook ongelukken, omdat de regels zo vaak verschillen. Er zijn veel verschillende rotondes, die ook allemaal andere verkeersregels kennen. Maakt u het wel eens mee dat u een rotonde in een aparte vorm oprijdt en geen idee heeft wat de verkeersregels zijn en wat u moet doen? Om ongelukken te voorkomen is het belangrijk goed op de hoogte te zijn welke verkeersregels gelden op verschillende rotondes. Wie heeft er wanneer voorrang op de rotonde? Wat zijn er voor verschillende rotondes en hoe past u hier zich op aan?

Algemene verkeersregels rotonde

 Als u een rotonde nadert, let dan goed op de borden en de tekens op de weg:

  • Zijn er geen verkeersborden of verkeerstekens die de voorrang regelen? Dan geldt de voorrangsregel: ‘rechts gaat voor’. U moet dan dus voorrang krijgen van de weggebruikers die op de rotonde rijden.
  • Zijn er wel verkeersborden of verkeerstekens die de voorrang regelen? Dan moet u voorrang geven aan alle weggebruikers die op de rotonde rijden.

Richting aangeven en verlaten van de rotonde:

  • Als u de rotonde op rijdt, hoef je geen richting aan te geven. Verlaat u de rotonde? Dan moet u wel richting aangeven, want u gaat naar rechts.
  • Bij het verlaten van de rotonde geeft u voorrang aan fietsers die nog op de rotonde rijden.

Soorten rotondes in Nederland

In Nederland kennen we verschillende soorten rotondes die allemaal eigen verkeersituaties en regels met zich meebrengen:

  • De meest voorkomende rotonde in Nederland is de voorrangsrotonde. Bij deze rotonde verleent u als u de rotonde oprijdt voorrang aan het verkeer dat al op de rotonde rijdt. Als de rotonde slechts een rijstrook heeft wordt dit een minirotonde genoemd.
  • Een meerstrooksrotonde is een rotonde met twee of zelfs drie rijstroken. Bij deze rotonde zijn geen voorsorteerstroken aanwezig. Bij drukke rotondes zijn er vaak meer rijstroken om een betere doorstroming te krijgen.
  • De turborotonde is een meerstrooksrotonde waarbij wel voorsorteerstroken aanwezig zijn. Voordat u de rotonde op rijdt moet u voorsorteren. Door het kiezen van de juiste oprit komt u automatisch bij de juiste afrit. Deze rotonde zorgt voor veel veiligheid en een goede doorstroming.
  • De ovonde is een rotonde die meer dan vier aansluitende wegen bij elkaar komen. Daarom is de rotonde ovaal. Deze rotonde vindt u vaak waar het niet mogelijk is twee rotondes dicht bij elkaar te plaatsen. Deze rotonde wordt vaak gecombineerd met een voorrangs- of een turborotonde.
  • Als het wel mogelijk is twee rotondes vlak bij elkaar te leggen, wordt er vaak gebruik gemaakt van een hondebot. Hier worden twee driekwarts-rotondes met elkaar verbonden. Dit zorgt voor veiligere situaties op kruisingen, omdat het doorgaande verkeer wordt gedwongen af te remmen.

Veilig de rotonde op

Met deze goede voorbereiding kunt u nu veilig de rotonde op. En rijdt u toch schade op een rotonde? Dan is een goede autoverzekering bij Allsecur niet onbelangrijk. Dan heeft u een autoverzekering voor een scherpe prijs en wordt u snel geholpen bij schade.

45.0.3 FC51