De werking van roetfilters

Wat is de functie van een roetfilter en hoe kunnen deze defect raken? Allsecur vertelt u graag meer over deze filters en de bijkomende kosten.

Een roetfilter: zo werkt het

De meeste dieselauto’s zijn uitgerust met een roetfilter. Allsecur vertelt u graag wat meer over de werking van roetfilters en over de verschillende soorten. Lees hier ook hoe een roetfilter defect kan raken, hoe u dit herkent en wat het kost om een dergelijk filter te repareren. Ook leest u wat u kunt doen om zo lang mogelijk mee te laten gaan.

Wat is de functie van een roetfilter?

Bij de verbranding van diesel komt roet vrij. Roet vervuilt de lucht met fijnstof. Dit is schadelijk voor mens en milieu. Daarom zijn dieselauto’s tegenwoordig voorzien van een roetfilter. Het roetfilter maakt deel uit van het uitlaatsysteem. Het filter vangt een groot deel van de roetdeeltjes op en verbrandt deze als er genoeg van is verzameld. Dit heet regeneratie.

Is uw filter defect?

Een brandend waarschuwingslampje of een motor die geen vermogen levert kunnen wijzen op een defecte roetfilter. Het meest voorkomende defect bij roetfilters is dat deze verzadigd raken. Dit komt meestal doordat de dieselauto alleen korte ritjes heeft gemaakt of te veel stationair heeft gedraaid. Het verbranden van de gefilterde roetdeeltjes gebeurt namelijk onder hoge temperatuur. En daarvoor moet de auto op vol vermogen rijden.

Reparatie van roetfilters

Het vervangen of repareren van een roetfilter is specialistisch werk. U kunt dit beter aan een vakman overlaten. Het reinigen van een roetfilter kost ongeveer 500 euro. Moet uw roetfilter vervangen worden? Dan bent u ongeveer het dubbele kwijt: zo’n 1.000 euro. Door niet alleen korte ritjes te maken kunt u dit zo lang mogelijk uitstellen.

Ook voor het verzekeren van uw dieselauto bent u bij Allsecur aan het goede adres. De autoverzekeringen van Allsecur bieden een uitstekende dekking tegen een scherpe prijs.