Ergernissen in het verkeer

Verschillende onderzoeksbureaus doen jaarlijks onderzoek naar de grootste ergernissen in het verkeer.

Ergernissen en onveiligheid in het verkeer gaan hand in hand

U ergert zich vast wel eens in het verkeer: aan het wachten bij stoplichten, aan een eindeloze file of aan een vreemde actie van een andere weggebruiker.

Verschillende onderzoeksbureaus doen jaarlijks onderzoek naar deze grootste ergernissen in het verkeer. Regelmatig wordt vergeten dat het niet bij ergernissen blijft, maar dat ook de veiligheid in het verkeer in gevaar komt. Allsecur autoverzekeringen vroeg zich af: hoe gevaarlijk zijn deze situaties waar wij ons aan ergeren?

De top 10 grootste ergernissen in het verkeer in Nederland

In het Nationale Automobilisten Onderzoek vragen we ieder jaar naar de grootste ergernissen in het verkeer. Dit is ‘m dan. De top 10!

  1. Bumperkleven
  2. Agressief rijgedrag
  3. Rijden met alcohol en of drugs
  4. Het niet aangeven van richting
  5. Onnodig op de linker weghelft rijden
  6. Te hoge snelheden van auto’s binnen de bebouwde kom
  7. Zo laat mogelijk ritsen
  8. Rechts inhalen
  9. Zondagsrijders – automobilisten die (te) langzaam rijden
  10. Verkeersdrempels

Laten we allereerst stellen dat het opgefokt raken door ergernissen in het verkeer misschien wel het gevaarlijkste gevolg is van deze top tien. Mensen die agressief zijn achter het stuur, zijn vaker riskant en roekeloos aan het rijden en veroorzaken zo meer schade en ongelukken. Zij worden zo zelf de ergernis in het verkeer. Terug naar de ergernissen zelf. Nummer 2 op de lijst is al behandeld, maar wat zijn de gevaren van de andere negen ergernissen?

  • Bumperkleven: door te dicht achter een andere auto te rijden, heeft u minder tijd om te anticiperen als deze auto plotseling remt.
  • Rijden met alcohol op is vanaf een bepaald promillage verboden, evenals rijden met drugs in uw lichaam.
  • Voornamelijk omdat dit het reactievermogen achter het stuur zo sterk kan vertragen, dat het onverantwoord is om deel te nemen aan het verkeer.
  • Geen richting aangeven: Geen richting aangeven is gevaarlijk, omdat u andere verkeersdeelnemers niet laat zien welke richting u heen gaat. Zij worden daardoor verrast.
  • Onnodig links rijden is op zichzelf niet direct gevaarlijk, maar het belemmert de weg voor verkeer dat harder rijdt. Inhalen wordt op deze manier onmogelijk gemaakt.
  • Hard rijden in de bebouwde kom: Binnen de bebouwde kom is vaak veel levendigheid op straat. Spelende en fietsende mensen en kinderen, misschien zien ze u niet aankomen en met een verhoogde snelheid is de remweg langer.
  • Geen voorrang verlenen aan de spitsstrook: Het kan onbeschoft lijken als automobilisten zo laat mogelijk invoegen vanaf de rits strook. Dit is echter wel de regel. Geef deze verkeersdeelnemers daarom ook echt voorrang om irritaties te voorkomen.
  • Rechts inhalen: Dit zorgt voor onduidelijkheid op de linker weghelft. Bestuurders daar verwachten dit niet, waardoor het gevaarlijk kan zijn.
  • Zondagsrijder: Te langzaam rijden kan gevaarlijk zijn. Zeker op snelwegen. Vaak hebben automobilisten het pas laat door dat iemand zacht rijdt, waardoor ze vol moeten remmen. Of ze botsen achterop.
  • Drempels zijn absoluut niet gevaarlijk, tenzij u er te hard overheen gaat. Dan kunt u gelanceerd worden. Dit betekent echter dat u te hard rijdt en u dus de snelheid moet minderen om geen gevaar te vormen.