Onbekende verkeerstekens

Er zijn zoveel verkeersborden in Nederland, dat het lastig is om ze in één keer te zien en te begrijpen.

Ziet u regelmatig onbekende verkeerstekens?

In Nederland kennen we maar liefst 125 verkeersborden. Waarvan 15 gebodsborden, 32 verbodsborden, 38 waarschuwingsborden en 40 aanwijzingsborden. Het zijn er zoveel, dat het vaak lastig is om ze allemaal in één keer te zien en te begrijpen.

Soms zijn er zo veel verkeersborden bij elkaar geplaatst, dat het niet meer duidelijk is wat er precies aangeduid wordt. Dit maakt het rijden onnodig ingewikkeld en frustrerend voor de automobilist. Het leidt ook nog eens ontzettend af en is daarom ook gevaarlijk. Allsecur vertelt u graag over de prioriteit van verkeersborden en legt u uit hoe u afleiding op de weg kunt voorkomen.

Overschot aan verkeerstekens leidt tot verwarring

Regelmatig komen we ze tegen: witte uitzonderingsborden. Vaak maken ze het verkeersbord erboven alleen maar onduidelijker. Te veel verkeersborden kunnen tot verwarring bij weggebruikers leiden. Gemeenten zijn tegenwoordig bezaaid met nutteloze verkeersborden en hebben hier inmiddels actie tegen ondernomen door ze te verwijderen.

Verkeerstekens lezen en prioriteren

Stel, u komt in de situatie waarin een verkeersbord en het uitzonderingsbord eronder elkaar tegenspreken. Welke verkeersregels dient u dan te volgen?

  • Een verbodsbord moet altijd worden opgevolgd en komt voor gebodsborden;
  • Is het bericht op het uitzonderingsbord in strijd met met het bericht op het verkeersbord erboven? Dan moet u dit bovenste verkeersbord opvolgen. Deze heeft namelijk voorrang;
  • Bij een verkeersbord waar de maximumsnelheid wordt aangegeven, dient u deze snelheid op te volgen en de eventuele aanwijzing ook.

Beheersen van afleiding in het verkeer

Probeer u niet te laten afleiden door het lezen van verkeersborden en uitzonderingsborden. Op de volgende manieren kunt u de verkeersborden lezen zonder dat ze u afleiden:

  • Kijk vooruit als u rijdt: zo ziet u de verkeersborden eerder aankomen en behoudt u het overzicht. Als u dit pas op het laatste moment zou doen, gaat dit ten koste van uw focus op het verkeer om u heen;
  • Mocht u een snelheidsbord hebben gemist, probeer dan mee te rijden met het verkeer op de rechterrijstrook. Onthoud hierbij de maximumsnelheden voor de verschillende wegen in Nederland, zo weet u zeker dat u niet te hard rijdt. U kunt aan de snelheid van het verkeer op de rechterrijstrook tot op zekere hoogte merken wat de maximumsnelheid op dat moment is.